Końcówka zeszłego tygodnia obfitowała w niefortunne zbiegi okoliczności, które skutecznie pozbawiły mnie humoru. Z tej okazji w czwartek przyrządziłam sobie całą miskę sałatki i zamówiłam „Wolnych od glutenu„- książkę, do której zbierałam się już kilka tygodni. To taka anegdota gdybyście się zastanawiali co robi student dietetyki, kiedy ma zły humor.

Ale do rzeczy. Zły humor trwa u mnie nie dłużej niż pół dnia, zwłaszcza kiedy przed sobą miałam weekend po brzegi wypełniony fajnymi wydarzeniami :) Jednym z nich były warsztaty z Akademia Dietetyki Sportowej​, które odbyły się w niedzielę 27 listopada w Warszawie. Na warsztatach mieliśmy okazję wysłuchać sześciu bardzo ciekawych wykładów dotyczących teorii i praktyki w gabinecie dietetyka sportowego. Jakie tematy zostały poruszone?15231643_1324360344260870_301683891_o1. Żywienie i suplementacja, a kontuzje w sporcie: profilaktyka oraz wspomaganie procesu leczenia
Łukasz Jaśkiewicz​ pokazał, że odpowiednie żywienie i suplementacja może przyspieszyć regenerację po urazach, a także zmniejszyć uciążliwość objawów. Poprzez odpowiednią podaż poszczególnych składników i substancji zawartych w żywności i suplementach, możemy wpłynąć na zmniejszenie bólu i stanu zapalnego, co przekłada się na lepsze samopoczucie sportowca a także krótszy czas powrotu do pełnej sprawności.

2. Dieta pływaka, czyli wynik na talerzu
Mateusz Gawełczyk​ opowiedział o szczególnej roli żywienia w sportach wodnych, w których liczy się nie tylko odpowiednio duża podaż kalorii i składników odżywczych, ale również nawodnienie i rozłożenie posiłków w ciągu dnia. Głównymi problemami pływaków jest niewystarczająca podaż płynów (w basenie nie chce się pić), a także mało czasu na posiłki (często treningi dwa razy w ciągu dnia, układ pokarmowy nie może być przeciążony jedzeniem w trakcie treningu). Odpowiednie zaplanowanie kaloryczności, konsystencji, a także pór spożywania posiłków jest w tym przypadku kluczem do sukcesu.

3. Jak skutecznie planować dietę redukcyjną wśród kobiet aktywnych fizycznie?
Tadeusz Sowiński​ przedstawił strategię skutecznej redukcji masy ciała u kobiet. Kluczowymi aspektami w przypadku planowania diety kobiet jest uwzględnienie, nieco innej niż u mężczyzn, kompozycji składu ciała, różnic w działaniu układu hormonalnego, możliwości wykorzystania węglowodanów i tłuszczu jako źródła energii, a także typowo kobiecych przypadłości jak wahania nastroju czy miesiączka. Jeśli chcemy, aby ułożona przez nas dieta była możliwa do realizacji przez kobietę, musimy postawić mocny akcent na indywidualizację.

4. Młody sportowiec w gabinecie dietetyka
Ula Somow przedstawiła niezwykle praktyczne podejście do żywienia młodych sportowców. Ula przekazała ogromny kawał wiedzy na temat bilansowania jadłospisów u dzieci, różnic fizjologicznych pomiędzy młodszymi i starszymi sportowcami, problemów z którymi borykają się zarówno dzieci jak i rodzice, ale przede wszystkim mnóstwo praktyki kulinarnej opatrzonej pięknymi fotografiami jej autorskich potraw z warsztatów z dzieciakami. Różowe, buraczkowe kopytka skradły moje serce :)

5. Dieta roślinna w praktyce, czyli jak bilansować plan żywieniowy sportowca
Damian Parol​, dzięki któremu uporządkowałam sobie wiedzę na temat żywienia sportowców będących na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej. Damian w bardzo przejrzysty i praktyczny sposób omówił składniki, na których niedobór są narażeni sportowcy unikający mięsa i produktów odzwierzęcych, a także podał sprawdzone sposoby na ich uzupełnienie w diecie. Przy okazji obalił kilka obiegowych mitów np. na temat soi, zapoznał nas z nietypowymi produktami wegańskimi takimi, jak seitan, spirulina czy białko konopne i omówił zasadność ich stosowania (lub jej brak ;)) Tym razem moje serce skradła „lucky iron fish”.

6. Żywienie okołotreningowe. Od teorii naukowych do receptur żywieniowych
 Bartłomiej Pomorski​ zajął się kluczowym tematem, jakim jest przełożenie badań naukowych na receptury żywieniowe. Z jego prezentacji mogliśmy dowiedzieć się mnóstwo praktycznych wskazówek dotyczących komponowania posiłków okołotreningowych, doboru produktów zawierających pożądany przez nas skład aminokwasów a także wpływ poszczególnych produktów na uzupełnienie glikogenu mięśniowego i odbudowę włókien mięśniowych.

Podsumowując
Z mojego punktu widzenia było to jedno z najlepszych szkoleń w jakich miałam okazję uczestniczyć :) Starannie dobrane tematy, praktyczne podejście do diety oraz rzetelne źródła wiedzy sprawiły, że na sali pojawiło się prawie 200 osób i jestem pewna, że większość z nich może podzielić moją opinię :)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation