Lody, lody dla ochłody! Czy jest wśród nas ktoś, kto nie lubi lodów? 😉 Puszyste, zimne, słodkie i pełne smaku- czy wobec tego muszą być przetworzone, przecukrzone i kaloryczne? Oczywiście, że nie. Co więcej można ukryć w ich składzie dodatki, które sprawią, że będą dobrym źródłem białka lub tłuszczu. Poniżej przedstawiam Wam mój przepis na kremowe lody o smaku kokosowo-orzechowym.

20160424_200447 Read More →

Wychodząc naprzeciw Waszym prośbom postanowiłam zająć się tematem braku efektów, pomimo podjęcia regularnej aktywności fizycznej. Sama wiele czasu temu znajdowałam się w tej sytuacji, kiedy obiecane „nowe ciało w 30 dni” nie drgnęło ani o centymetr w dół, a jedyne co się zmieniło to moja rosnąca frustracja 😉 Co może być przyczyną tego stanu? Postarałam się omówić w tym artykule 3 najważniejsze aspekty diety, które mogą być odpowiedzialne za ten stan rzeczy. dieta-jpg1. ZBYT DUŻA PODAŻ KALORII
Załóżmy, że przeciętny 40 minutowy trening dla osoby o niewielkiej nadwadze to wydatek energetyczny rzędu 300 kcal. Zapotrzebowanie kaloryczne tej samej osoby bez uwzględnienia treningu to 2000 kcal (jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?), co w sumie daje nam 2300 kcal, aby utrzymać tą samą wagę. Wiadomo, że większość z nas rozpoczynając aktywność fizyczną liczy na spadek wagi, a nie na jej utrzymanie, więc do uzyskania tego celu należy ilość spożywanych kalorii obniżyć poniżej poziomu całkowitego zapotrzebowania.  Bezpiecznym ujemnym bilansem kalorycznym na sam początek jest ok. 200-300 kcal, czyli dla naszej hipotetycznej osoby będzie to 2000 kcal. Stopniowo wraz z utratą masy ciała nasze zapotrzebowanie kaloryczne maleje, dlatego trzeba odpowiednio kontrolować dietę, aby wszystko szło po naszej myśli. Jeśli do tej pory traktowałeś/aś dietę tak, że „skoro ćwiczyłam to mi się należy” to wiedz, że popełniałeś/aś dokładnie ten sam błąd, co ja na początku swojej drogi 😉 

Pamiętaj, że zdrowa dieta też może być wysokokaloryczna i zamiana produktów przetworzonych na naturalne gwarantuje poprawę zdrowia ale nie jest jednoznaczna z natychmiastowym spadkiem wagi.
Read More →

DSC_106120 (środa) i 21 (czwartek) kwietnia 2016 r. upłynęły pod hasłem VII Warszawskich Dni Nauki o Żywieniu Człowieka. Konferencja o tyle ciekawa, że dotyka problemów, o których nie mówi się zbyt często na forum publicznym. Wydawać by się mogło, że choroby psychiczne i neurologiczne są na tyle poważne, że nie ma tu pola do popisu dla dietetyka. Najnowsze doniesienia naukowe z ostatnich lat wskazują jednak, że dieta ma znaczenie i to dość spore. Read More →

W ubiegły weekend na Łódzkim Uniwersytecie Medycznym odbyła się konferencja Congressus Dietetica 2016. Tegoroczny dwudniowy zjazd poświęcony był żywieniu w kontekście chorób autoimmunologicznych oraz zastosowaniu suplementacji w dietetyce medycznej. Po zapoznaniu się z programem konferencji nie miałam najmniejszych wątpliwości, że zaraz po świętach Wielkanocy pojawię się w Łodzi :) Zapraszam Was do przeczytania mojej relacji z całego wydarzenia. Read More →

Moje pierwsze własnoręcznie zrobione mleko roślinne wyszło obłędnie smaczne nie dlatego, że jestem świetną kucharką, ale dlatego, że jest to dziecinnie łatwe 😀 Pluję sobie w brodę, że przez taki długi czas zbierałam się do jego przygotowania używając w międzyczasie drogich, sklepowych zamienników.

20160405_175120 Read More →

Jajka z czerwonym farszem 2

Niedawno miałam przyjemność uczestniczyć w kulinarnych warsztatach Fit & Easy. Pierwszą częścią warsztatów była prezentacja poprowadzona przez panią Dianę Wolańską z Instytutu Żywności i Żywienia Człowieka, na której rozmawialiśmy o nowej piramidzie żywienia, ale w szczególności o roli warzyw w naszej diecie. Druga część warsztatów to część kulinarna poprowadzona przez Jana Kuronia, który przygotował mnóstwo przepisów na sałatki, koktajle i dania główne. Dziś chciałam Wam przedstawić dwa piekielnie proste, ale zarazem nieziemsko smaczne przepisy na jaja faszerowane, które idealnie polecają się na Święta Wielkiej Nocy :) Read More →

Turmeric root and powder on white background

Kurkumina to składnik kurkumy czy curry, przypraw dobrze znanych miłośnikom zdecydowanej kuchni. Prozdrowotne właściwości kurkuminy znane są już od wielu tysięcy lat na Dalekim Wschodzie, gdzie stosuje się ją na co dzień. Początkowo nie było wiadomo jaki składnik stoi za właściwościami, jednak dziś jest już jasne, że kurkumina  jest jednym z najmocniejszych przeciwutleniaczy! Read More →

MIKROFLORAJELITOWA CZ.1Każdy z nas nosi w sobie kompletny ekosystem tworzony przez bakterie jelitowe i ich miejsce zamieszkania. Chcąc nie chcąc, w naszych jelitach znajduje się tyle samo komórek bakteryjnych, co komórek naszego własnego ciała. Tak ogromny zbiór organizmów odpowiada za prawidłowe trawienie, odporność organizmu, dobre samopoczucie, ale również za procesy chorobowe, wytwarzanie toksyn i uciążliwe dolegliwości jelitowe. To, czy mikroflora gra na naszą korzyść, zależy od tego jak o nią dbamy! Read More →