Witam serdecznie,
Dziś, w ramach działalności Studenckiego Koła Naukowego Dietetyków, miałam przyjemność poprowadzić warsztaty żywieniowe w klasach I szkoły podstawowej. Chciałabym się z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami oraz podrzucić kilka pomysłów na temat tego, o czym warto informować dzieci w kwestiach zdrowego żywienia :)

11007438_1019476831414325_2018449936_nZostałam dziś bardzo pozytywnie zaskoczona stanem wiedzy pierwszoklasistów. Nasze zajęcia miały na celu pokazanie dzieciom wszystkich dostępnych rodzajów produktów, a następnie omówienie które z nich są dla nas zdrowszym wyborem. Dzieci radziły sobie doskonale wybierając ciemne pieczywo i ciemny makaron, zamiast jasnego, umiały wytłumaczyć dlaczego nie powinno się kupować słodkich, kolorowych jogurtów, słodkich płatków śniadaniowych oraz jakie są konsekwencje spożywania zbyt dużej ilości cukru. Wiele z nich przyznawało, że w domu stosują się do zasady spożywania słodyczy tylko w jeden wyznaczony dzień w tygodniu, co było dla mnie niezwykle pocieszające. Na spotkaniach poruszaliśmy również tematy dotyczące pierwszego i drugiego śniadania oraz ich wpływu na prawidłowy rozwój maluchów.
11007620_1019476788080996_1255203207_n
Jednym z naszych zadań było pokazanie dzieciom, że ograniczenie słodkości kupowanych w sklepie wcale nie wiąże się z  żadnymi przykrościami. Jest mnóstwo sposobów na samoróbcze słodkie przekąski, które jednocześnie nie są tykającą cukrową bombą. Jednym z przykładów jest pokazany powyżej przepis na domowy jogurt z jogurtu naturalnego, owoców, startej gorzkiej czekolady oraz łyżeczki miodu do smaku. Całość nie zawiera sztucznych barwników,  dodawanych cukrów rafinowanych i przede wszystkim jest bogata w witaminy i składniki odżywcze, których próżno by szukać w żywności przetworzonej.
Ogromnie cieszy mnie wzrost świadomości żywieniowej wśród rodziców, którzy bardzo rzetelnie przekazują tę wiedzę dzieciom. Chciałabym, aby tak bogata wiedza dzieci była również stosowana w praktyce. W oparciu o program edukacyjny dla dzieci, przygotowałam kilka zasad, które warto wprowadzić w życie codzienne całej rodziny w trosce o zdrowie każdego jej członka.

 1. Słodycze nie mogą być nagrodą dla dziecka. Jest to bardzo zły nawyk, który potem może prowadzić do uzależnienia dziecka od cukru.

2. Wszystkie posiłki powinny być przygotowywane samodzielnie w domu. Unikniemy przez to spożywania przez dzieci szkodliwych barwników i konserwantów oraz nadmiaru cukru.

3. Dzieci muszą zjeść w szkole drugie śniadanie, które powinno opierać się na pełnoziarnistym pieczywie, warzywach, owocach lub nabiale. Nie powinny być to drożdżówki, batoniki czy rogale z czekoladą.

4. W całym tygodniu wyznaczcie wspólnie z domownikami jeden dzień, w którym dozwolone jest spożycie słodyczy. We wszystkie inne starajcie się ich wspólnie unikać.

5. Nie wprowadzaj zwyczaju kupowania do domu słodzonych napoi. Niech zastępuje je woda mineralna lub napój zrobiony z wody, cytryny i miodu.

6. Starajcie się spożywać 5 posiłków dziennie, w których występuje jak najwięcej warzyw oraz owoce w nieco mniejszej ilości.

7. W diecie, szczególnie dziecka, powinny co najmniej dwa razy w tygodniu znajdować się ryby (nie mylić z paluszkami rybnymi). Jeśli dzieci podchodzą niechętnie do jedzenia ryb, powinny dostawać tran w kapsułkach.

8. Wprowadzajcie do diety zdrowe substytuty słodyczy np. na śniadanie zamiast kolorowych, słodzonych płatków, wybierajcie naturalne płatki owsiane z dodatkiem owoców i miodu. Jeśli macie dzień, w którym pozwalacie sobie na łakocie- zróbcie je samodzielnie unikając tym samym obecności sztucznych dodatków.

9. Zamiast jeść fast-food’y na mieście, wykonujcie w domu ich zdrowe zamienniki. Kebab można bardzo łatwo zastąpić bułką grahamką z warzywami, chudym mięsem oraz sosem czosnkowym na bazie jogurtu naturalnego.

I pamiętajmy przede wszystkim, że lepsza jakość spożywanych przez nas potraw ma ogromny wpływ na zdrowie nasze i całej rodziny! Nie zaniedbujmy więc nigdy tego tematu :)

2 Thoughts on “Edukacja żywieniowa w podstawówce, czyli co dzieci powinny wiedzieć o żywieniu?

  1. Wyjątkowo interesujący wpis, zalecam ludziom Jak opanować apetyt na słodycze

    Here is my web blog – szczupła sylwetka gliwice

  2. Masz zupełną rację.

    my homepage: profile stalowe (http://www.Budnet.pl)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation