Ziemniaki na naszym stole podawane są w asyście tłustych sosów, tłustych mięs, oblane tłuszczem lub śmietaną. Takie połączenie daje nam tykającą bombę kaloryczną, która tylko czeka na połknięcie. Stąd też wzięły się opinie, że ziemniaki są tłuste i kaloryczne. Czy są one jednak prawdziwe?

potatoes-1585075_1280

 

WARTOŚCI ODŻYWCZE ZIEMNIAKA
Tak naprawdę ziemniaki w 100 g zawierają ok. 70 kcal, 16 g węglowodanów i 0,1 g tłuszczy. Ich kaloryczność jest niewielka, a co więcej cukier który się w nich znajduje to skrobia, która należy do cukrów złożonych. Aby wielocukier mógł być rozłożony do cukru prostego- glukozy, nasz organizm musi użyć energii, aby go „przerobić”. Trawienie cukrów złożonych wymaga więc od naszego organizmu wydatkowania pewnej ilości energii.

Ziemniaki mają w sobie wachlarz najróżniejszych witamin i składników odżywczych takich jak: potas, który obniża ciśnienie krwi (aby zachować w ziemniakach jak najwięcej potasu należy je posolić dopiero pod koniec gotowania), magnez budujący kości, regulujący kurczliwość mięśni (osoby ćwiczące powinny dbać o odpowiednią zawartość magnezu w diecie) i pobudliwość tkanki nerwowej, witamina C  (ziemniaki mają jej więcej, niż niektóre owoce), ponadto posiadają w swoim składzie witaminę A, PP i witaminy z grupy B oraz błonnik, który ułatwia nam trawienie.

OBRÓBKA ZIEMNIAKÓW
Aby otrzymać taki zestaw witamin i minerałów, trzeba zadbać aby nie uciekły one podczas przyrządzania. Najwięcej składników znajduje się pod skórką, więc zaleca się cienkie ich obieranie lub gotowanie w mundurkach. Jeżeli chcemy przyrządzić obrane ziemniaki lepiej ugotować je na parze (stracimy ok. 10% składników) niż w garnku (tracimy nawet ponad 50% składników). Innym dobrym sposobem jest pieczenie. Należy unikać smażonych ziemniaków, gdyż tłuszcz znacznie zwiększa ich kaloryczność.

PODSUMOWANIE
Warto wiedzieć, że ziemniaki są również mniej kaloryczne od ryżu i są znacznie bogatsze w składniki. Dodatkowo są to produkty naturalne, które możemy uzyskać prosto z działki, natomiast ryż przechodzi szereg procesów produkcyjnych, zanim trafi na sklepowe półki, a ŻYWNOŚĆ IM MNIEJ PRZETWORZONA, TYM KORZYSTNIEJSZA DLA NASZEJ SYLWETKI. Jak z każdym produktem nie należy również przesadzać z ziemniakami, gdyż mają stosunkowo wysoki indeks glikemiczny. Należy obalić mit, że ziemniaki są bardzo kaloryczne- to dodatki do ziemniaków sprawiają, że kaloryczność jest bardzo duża.

Ciekawostka: Okłady z surowych lub gotowanych kartofli, zgniecionych i umieszczonych w płóciennym woreczku, uważane są za doskonały środek przeciwbólowy. Przy bólach głowy i migrenach zalecane jest przykładanie plastrów z surowych ziemniaków. Ziemniaczane okłady łagodzą też bóle brzucha, bóle wywołane zwichnięciami, zapaleniem stawów, lumbago czy bóle związane z problemami reumatycznymi. Na ból ucha poleca się ciepły okład z ugotowanych kartofli. (źródło: fitness.wp.pl)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation