Kiedy prosiłam znajomych idących do sklepu, aby kupili mi wodę o konkretnej nazwie i żadną inną, patrzyli na mnie ze zdziwieniem. Przecież woda to tylko woda, czym może się różnić? „Ty wyczuwasz różnice w smaku wody?” – przecież woda nie ma smaku. Okazuje się, że ma smak, a nawet odmienne  właściwości. Różne typy wód charakteryzują się także zróżnicowanym stopniem nawodnienia organizmu. Niektóre wody mogą również dostarczać wartościowych składników, a niektóre być wręcz dla nas nieodpowiednie. A więc jaką wodę pić?
glass-1206584_1280

WODY ŹRÓDLANE, STOŁOWE I MINERALNE
Udając się do sklepu stajemy przed wyborem jednego z trzech dostępnych rodzajów wód. Być może nie jest to emocjonujący wybór, jednak jak się później okaże, ma on duże znaczenie w kontekście naszego zdrowia. Wody różnicujemy na podstawie ilości składników mineralnych zawartych w jednostce objętości- w tym przypadku w litrze. Wyróżniamy wody źródlane, stołowe, lecznicze oraz mineralne o różnych stopniach zmineralizowania.

Wody źródlane są pozyskiwane z krystalicznie czystych źródeł znajdujących się w głębi ziemi. Wody źródlane  charakteryzują się małą ilością składników mineralnych, która wynosi od 150 do 500 mg/l.
Wody stołowe to wody źródlane wzbogacone o jeden lub kilka składników mineralnych najczęściej poprzez dodatek wody mineralnej lub wybranych minerałów. Wody stołowe również mają niewielki stopień mineralizacji, a zawartość składników mineralnych wynosi od 150 do 500 mg/l
Wody mineralne
to wody wydobywane z odwiertów głębinowych, charakteryzujące się zmienną zawartością składników odżywczych. Od 2011 r. wodą mineralną możemy nazywać każdą wodę spełniającą kryterium pochodzenia, niezależnie od stopnia mineralizacji. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ przed wprowadzeniem ustawy wodą mineralną można było określać tylko wody o zwiększonej zawartości składników mineralnych, co ułatwiało wybór pomiędzy wodą mineralną, a źródlaną. Woda mineralna jest więc chętniej kojarzona z wysoką zawartością składników mineralnych, jednak w rzeczywistości przy wyborze wody musimy jeszcze uwzględnić dodatkowe kryterium, którym jest stopień mineralizacji:
– wody niskozmineralizowane, charakteryzujące się zawartością składników mineralnych poniżej 500 mg/l,
– wody średniozmineralizowane, w których zawartość składników mineralnych wynosi od 500 do 1500 mg/l,
– wody wysokozmineralizowane, o zawartości składników mineralnych powyżej 1500 mg/l.

NAJLEPSZY RODZAJ WODY?
Woda oprócz nawadniania może również spełniać funkcje odżywcze uzupełniając dietę w takie składniki, jak wapń, magnez, sód, chlorki, siarczany i wodorowęglany, które mają znaczenie fizjologiczne i są szczególnie ważne dla osób aktywnych fizycznie. Ze względu na różne przeznaczenia wody, nie powinniśmy na stałe przyzwyczajać tylko do jednego rodzaju, ale dostosować je do obecnie panujących warunków oraz stanu zdrowia.

W obliczu wysokich temperatur, ciężkiej pracy fizycznej lub dużej aktywności, wydalamy z siebie zwiększone ilości potu. Oprócz wody, wraz z potem tracimy także składniki mineralne. Wybierając w tym czasie wodę o niskim stopniu mineralizacji nie uzupełniamy utraconych składników. W takie dni polecanym rodzajem wody będzie woda wysokozmineralizowana. Kryterium te spełnia np. Muszynianka. Osobom o umiarkowanej aktywności fizycznej wystarczy natomiast woda o niskim lub średnim stopniu mineralizacji. Do takich wód należy np. Cisowianka lub Nałęczowianka. Należy pamiętać jednak, że nawet duże ilości wody wypijanej w ciągu dnia nie zastąpi odpowiednia dieta dostarczająca ważnych składników mineralnych.

WODA, A ZDROWIE
Okazuje się, że rodzaj wody możemy również dopasować do swojego stanu zdrowia. Osoby cierpiące na choroby układu krążenia powinny zwracać uwagę, aby zawartość sodu w wodzie nie przekraczała 20 mg/l. Do takich wód należy np. Cisowianka, Kropla Beskidu lub Kinga Pienińska. W przypadku osób z osteoporozą z pomocą może przyjść woda, która jest bogatym źródłem wapnia i jednocześnie zawiera odpowiedni stosunek wapnia do magnezu (2:1). Takie kryterium spełni np. Piwniczanka.

Na rynku możemy znaleźć również wody lecznicze. Charakteryzują się one bardzo wysoką zwartością składników mineralnych, znacznie wyższą od wód wysokozmineralizowanych. Wody lecznicze nie powinny być stosowane bez wyraźnego powodu lub wskazań lekarza, ponieważ mogą zaburzać równowagę składników mineralnych w organizmie.

PODSUMOWUJĄC
Rodzaj wypijanej przez nas wody powinien być dostosowany indywidualnie do naszych potrzeb danego dnia oraz stanu zdrowia. Sięganie po różne rodzaje wody może pomaga utrzymać odpowiedni stopień nawodnienia organizmu oraz uzupełnienie niedoborowych składników mineralnych.

 

10 Thoughts on “Woda źródlana czy mineralna? Jaką wodę wybrać?

  1. Michał on 16 września 2016 at 08:48 said:

    Odpowiednia ilość wody to podstawa.
    Co sądzisz o piciu wody z kranu? Ewentualnie przefiltrowanej.

  2. amelka on 16 września 2016 at 13:53 said:

    Ja też uwielbiam Piwniczankę – za skład i za smak :) Jest super i pomogła mi uporać się z drgająca powieką wynikającą z braku magnezu.

  3. Milena on 16 września 2016 at 17:07 said:

    A co jeśli ktoś pije wodę z kranu przefiltrowana?

    • Skład wody jest zależny od miasta, ale generalnie w większości miast przefiltrowana woda z kranu również zawiera wiele minerałów, a jej picie niesie za sobą korzyści.

  4. madlen on 27 września 2016 at 16:08 said:

    Ciekawy artykuł :) Teraz z pewnością zwrócę uwagę na to co kupuje, bo wcześniej w koszyku lądowała pierwsza z brzegu woda. A co sądzisz o wodzie z cytryną? Czytałam, że jest bardzo zdrowa i warto ją pić z rana. Jest polecana również ze względu na wysokie stężenie pH. Ostatnio słyszałam też o wodzie Veroni Hydration, która ma pH 7,4 jak pH krwi. Czy to ważne, żeby woda miała wysoki wskaźnik pH i czy to wpływa na nasze samopoczucie?

    • Hej :) Przede wszystkim należy zacząć od tego czym jest pH. pH to skala, która określa kwasowość lub zasadowość danego roztworu. W codziennej diecie zjadamy produkty o wyższym lub niższym pH, jednak nie grozi to zachwianiem naszej gospodarki kwasowo-zasadowej, ponieważ nasz organizm ma mechanizmy buforujące, które czuwają nad odpowiednim pH krwi. Woda z reguły ma pH neutralne i nieznaczne zmiany pH jak we wspomnianej przez Ciebie wodzie nie będą miały realnego wpływu na zdrowie, ponieważ na co dzień organizm świetnie radzi sobie z różnymi stopniami kwasowości i zasadowość, więc tak mała różnica nie jest w stanie wpłynąć ani pozytywnie ani negatywnie :)

  5. Zabieram sie za sprawdzanie wód w sklepach w UK :)

  6. Bardzo fajny wpis. Trzeba też zwracać uwagę na wodę a włąsciwie na jej pH ja wybieram takie,które maja pH powyżej 7 :) np veroni hydration

  7. Kasiula on 21 lutego 2017 at 13:20 said:

    Super wpis! Ja również uważam, że rodzaj wody ma ogromne znaczenie. Od niedawna piję Id’eau – nowość na rynku. Cena mnie na początku zniechęcała, ale myślę, że nie warto oszczędzać na jakości, bądź co bądź, paliwa naszego organizmu. Ta woda jest niskozmineralizowana i mi zdecydowanie odpowiada :) Dużo ćwiczę (głównie siłowo), dlatego nawodnienie traktuję priorytetowo :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation