Witam wszystkich czytelników :) Dziś chciałabym zająć się tematem najpopularniejszych suplementów diety, do których przylgnęła dosyć niechlubna otoczka, że zmienią nas (zwłaszcza kobiety) w prawdziwych mięśniaków. Uspokoję Was, że wszystkie rzeczy o których dziś będzie mowa to zwyczajne dodatki do diety, które mają za zadanie uzupełnić składniki, które i tak są dostarczane z produktów spożywczych, jednak czasem po prostu w zbyt małej ilości.20150913_110302

ODŻYWKI BIAŁKOWE– jak sama nazwa wskazuje, są suplementem który dostarcza białka do naszego organizmu. Odżywki białkowe w proszku są otrzymywanie z różnych rodzajów produktów białkowych, w których prócz białka znajdują się też mniejsze ilości innych składników takich jak węglowodany czy tłuszcze. Proszek o zawartości ok. 70-85 % czystych protein to koncentrat. Natomiast izolat może zawierać nawet do 95% czystego białka. Białka w odżywkach mogą być pozyskiwane z różnych źródeł np. białko serwatkowe (whey) które powstaje jako produkt uboczny produkcji sera z mleka. Cechuje je dobra i szybka wchłanialność, dlatego jest polecane jako uzupełnienie białka po treningu. Inne rodzaje to białka jaja, białko sojowe, czy białko kazeiny. Uwaga, od przyjmowania odżywki białkowej jeszcze nigdy nie wyrosły nikomu ogromne mięśnie :) Skończmy z tym dziwacznym stereotypem, że wszystko co z proszku to sterydy. Aby osiągnąć nadmierny rozrost mięśni trzeba bardzo ciężko trenować co najmniej kilka lat, więc „przeciętny wyjadacz treningowy” nie musi mieć żadnych obaw :)
KREATYNA– jest składnikiem, który można znaleźć w produktach żywieniowych, jednak przy większym wysiłku ilość ta jest niewystarczająca. Obecność kreatyny w mięśniach umożliwia wytwarzanie ATP w mięśniach, a tym samym zwiększa ich siłę i przyspiesza wzrost. Dodatkowo kreatyna wiąże wodę w mięśniach, co powoduje powstanie dogodnych warunków do wzrostu masy mięśniowej. Najpopularniejszymi odmianami kreatyny są monohydrat oraz jabłczan ze względu na ich szybkie działanie, dostępność oraz cenę. Kreatyna może być stosowana zarówno u kobiet jak i u mężczyzn.

BCAA- są to aminokwasy (leucyna, izoleucyna i walina) o rozgałęzionych łańcuchach. Żeby nieco rozjaśnić sprawę dodam, że wszystkie białka zbudowane są z aminokwasów o krótszych, dłuższych, bardziej lub mniej rozgałęzionych. Do tych ostatnich należą właśnie BCAA. Aminokwasy rozgałęzione  zmniejszają uczucie zmęczenia po wysiłku. Dodatkowo wspomagają pobieranie energii z tkanki tłuszczowej zamiast z tkanki mięśniowej, dzięki czemu chronią ją przed „strawieniem” przez nasz organizm. Dodam tylko, że takie zjawisko ma miejsce po wyczerpaniu rezerwy energetycznej pochodzącej z węglowodanów. Wówczas organizm szuka innych źródeł energii, które stanowią białka i tłuszcze. Aminokwasy rozgałęzione wpływają pozytywnie na regenerację naszych mięśni.

ODŻYWKI WĘGLOWODANOWE– mają za zadanie uzupełnić braki węglowodanów w organizmie podczas ciężkich treningów lub zaraz po ich zakończeniu, aby wspomóc regenerację i uzupełnić niedomiar glikogenu mięśniowego. W skład odżywek węglowodanowych wchodzą węglowodany proste jak i złożone, dzięki czemu dostarczają energię zaraz po treningu oraz na dłuższy czas. Często odżywki tego typu uzupełniane są w niezbędne witaminy oraz minerały.

Mam nadzieję, że choć trochę rozjaśniłam temat tych „tajemniczych proszków” :)Zachęcam do poszerzania swojej wiedzy na ten temat z różnorakich źródeł, co może tylko wpłynąć na jeszcze lepsze treningowe efekty.

Miłego dnia! :)

__________________________________________
FACEBOOK
ASK.FM
INSTAGRAM 

2 Thoughts on “„Odżywki i inne proszki”- czyli o suplementach dla początkujących

  1. Warto odwiedzać takie blogi! Tekst dał sporo do myślenia. Poświęcenie dla zdrowego trybu życia! ps zapraszam do mnie.

  2. Pingback: » Arginina, beta-alanina oraz spalacz tłuszczu- kolejna porcja wiedzy o suplementach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation