„Trends in Dietetics” to konferencja organizowana każdego roku przez Polskie Towarzystwo Dietetyków. Spotkanie ma na celu przedstawienie najnowszych trendów w dietetyce wraz z ich rzetelnym opracowaniem i rozwianiem wszelkich wątpliwości. W tym roku podczas zjazdu mogliśmy posłuchać o leczeniu otyłości, ziarnach kakaowca, bezpieczeństwie spożywania ryb, benfotiaminie, witaminie C, zespole policystycznych jajników, hipercysteinemią, dietach niskowęglowodanowych, a także oleju kokosowym. 14976367_1145200492194174_1021657860171234568_oA WIĘC CO JEST TERAZ NA CZASIE W DIETETYCE?
Witamina C– i jej przeceniany wpływ na nasz organizm. Problem tkwi w zbyt dużym natłoku informacji zarówno z dziedziny science jak i fiction  Flagowym przykładem będzie tu „lewoskrętna” witamina C, która jest wynikiem pomylenia dwóch podstawowych pojęć z biochemii. Witamina C, czyli kwas L-askorbinowy, jest prawoskrętna, ponieważ skręca światło spolaryzowane w prawą stronę. Istnieje forma kwasu askorbinowego, któraskręca światło w lewo, jednak wówczas staje się ona biologicznie nieaktywna i nosi nazwę kwasu erytrobowego (D-izoaskorbowego). Odwołując się do definicji witaminy- jeśli coś jest biologicznie nieaktywne to nie może być nazwane witaminą, ponieważ witamina to coś co musi mieć wpływ na organizm.

Diety niskoweglowodanowe– i znów problem ogólnodostępnej dezinformacji. Skuteczność diet niskowęglowodanowych ma swoją podstawę, nie tyle w samym ograniczeniu węglowodanów, co we wprowadzeniu większej ilości białka do diety (co wynika z konieczności zrekompensowania części „pustego miejsca” po węglowodanach) . Białko wpływa na poprawę kontroli łaknienia, przyspieszenie przemiany materii, a także daje większe uczucie sytości. Z założenia więc diety o wyższej zawartości białka będą dawały lepsze rezultaty w redukcji masy ciała. Diety niskowęglowodanowe są skuteczne, jednak trzeba mieć świadomość że podobny efekt można uzyskać zwiększając ilość białka w diecie bez modyfikacji w ilości węglowodanów. Oczywiście przy założeniu utrzymywania ujemnego bilansu kalorycznego, bo bez tego nie ma mowy o utracie tkanki tłuszczowej 😉

Olej kokosowy– czyli produkt, który nie jest pozbawiony właściwości prozdrowotnych, jednak większość tekstów dotyczących zalet oleju z kokosa oparta jest na badaniach odnośnie oleju MCT. Okazuje się jednak, że trójglicerydy MCT stanowią dużo mniejszą objętość oleju kokosowego (17%) niż kwasy tłuszczowe o dłuższym łańcuchu (83 %). Nie można stwierdzić, że olej kokosowy nie jest produktem wpływającym korzystnie na nasze zdrowie, jednak przypisywanie mu wszystkich właściwości oleju MCT jest co najmniej nieuzasadnione.15002233_1145652285482328_5805645210452255279_oPODSUMOWANIE
Trendy mają to do siebie, że pociągają za sobą mnóstwo przeróżnych informacji. Chcąc opierać się na sprawdzonych informacjach, warto zawsze docierać do rzetelnych źródeł wiedzy i umiejętnie je analizować. W nabieraniu umiejętności przesiewania naukowych ziaren od plew, bardzo polecam udział w tego typu konferencjach naukowych!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation