Jedzenie w nocy to dość powszechny problem wśród osób redukujących masę ciała. Zbyt niskie spożycie kalorii w ciągu dnia odbija się negatywnie na poczuciu sytości i predysponuje do nocnych napadów na lodówkę. Spożywanie posiłków w nocy to także bardzo ważny temat dla osób pracujących na nocną zmianę. Czy rzeczywiście późne godziny posiłków mogą przeszkodzić w redukcji masy ciała?foto_21f0fc50507e69ef71b36eefb6bb6dc

JEDZENIE W NOCY NIE PRZESZKADZA W UTRACIE MASY CIAŁA?…
W 2007 roku przeprowadzono badanie [1], które objęło 12 otyłych kobiet, które podzielono na trzy grupy, w których podaż kalorii była taka sama. W pierwszej grupie kobiety spożywały 5 regularnych posiłków dziennie, w drugiej grupie kalorie były spożywane od godziny 9 do 11 rano, a w trzeciej grupie od 18 do 20. Wyniki badań były zaskakujące, ponieważ nie zauważono istotnych zmian różnicujących poszczególne grupy. To dało powody do przeprowadzenia kolejnych badań, ponieważ samego powyższego badania nie można uznać na rzeczowy dowód w sprawie ze względu na małą grupę badaną. Drugim ciekawym badaniem było badanie przeprowadzone w 2011[2] roku na grupie 78 otyłych policjantów. Zostali podzieleni na dwie grupy: „day-carb eaters”, czyli spożywający większość węglowodanów w ciągu dnia oraz „dinner-carb eaters”, czyli spożywający większość węglowodanów na kolację. Po 6 miesiącach zauważono, że lepsze rezultaty w poprawie parametrów takich, jak wrażliwość na insulinę, poziom lipidów i stany zapalne osiągnęła grupa „wieczorowa”. Okazało się jednak, że grupa ta zaczynała od wyższego wskaźnika BMI i wyższego poziomu tkanki tłuszczowej, dlatego poprawa była bardziej znacząca. Niemniej jednak wynik badania ukazuje, że późne spożywanie pokarmów nie zamyka drogi do skutecznej redukcji masy ciała.

…MOŻE JEDNAK NIE?
Wyniki powyższych badań znacznie różnią się od podobnych badań przeprowadzonych w 2013 roku [3]. Pierwsze z nich obejmowało grupę 74 otyłych kobiet z zespołem metabolicznym, które podzielono na grupę „poranną” i „wieczorową”. Po 12 tygodniach grupa „poranna” zanotowała wyższy spadek masy ciała, obwodów talii oraz większą poprawę profilu lipidowego. Drugie z nich [5] wykazało, że osoby młode z normalną masą ciała spożywają mniej kalorii (średnio 240 kcal/dobę), jeśli nie spożywają posiłków od godziny 19, co w efekcie może przełożyć się na redukcję masy ciała w dłuższym okresie czasu.

PORA POSIŁKU NIE MA ZNACZENIA
Po przeanalizowaniu wielu podobnych badań badacze doszli do wniosku, że pora spożywanych posiłków nie ma znaczącego wpływu na redukcję masy ciała. Ważne jest natomiast to, aby były to posiłki pełnowartościowe i zróżnicowane odpowiadające kaloryczności, która umożliwi redukcję masy ciała. Posiłki powinny być również dostosowane do dobowego trybu funkcjonowania osoby odchudzającej się. Przegląd powyższych badań daje nadzieje osobom, które pracują na nocną zmianę. Należy jednak wspomnieć, że badania dotyczyły posiłków, a nie kalorycznych przekąsek. Nocne podjadanie z pewnością odbije się negatywnie na masie ciała i obwodach. Sugeruje się także, aby posiłki spożywane w nocy były lekkostrawne ze względu na mniejszą aktywność enzymów trawiennych.

 

Bibliografia:
1.Nonino-Borges CB, et al Influence of meal time on salivary circadian cortisol rhythms and weight loss in obese women .Nutrition. (2007)
2. Sofer S, et al Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner .Obesity (Silver Spring). (2011)
3. Jakubowicz D, et al High caloric intake at breakfast vs. dinner differentially influences weight loss of overweight and obese women . Obesity (Silver Spring). (2013)
4.James D. LeCheminant, et al Restricting night-time eating reduces daily energy intake in healthy young men: a short-term cross-over study . British Journal of Nutrition. (2013)
5. http://examine.com/faq/does-eating-at-night-make-it-more-likely-to-gain-weight/

 

One Thought on “Jedzenie w nocy i jego wpływ na odchudzanie

  1. Największym problemem nie jest samo wieczorne jedzenie kolacji tylko to, że najczęściej nie jest to kolacja tylko coś słodkiego. Jeżeli opuszczamy śniadanie to wieczorem mamy ssanie na węglowodany co kończy się tabliczką czekolady przed pójściem spać. Jeżeli mamy nocny tryb życia to nie jest problemem zjeść kolację nawet o 3 w nocy pod warunkiem tak jak piszesz, że jest to normalny posiłek a nie coś wymyślnego na szybko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation