Popularne diety odchudzające mają w swoich założeniach wprowadzenie określonych z góry zmian. To dlatego są nieskuteczne. Dieta, która nie uwzględnia uwzględniają indywidualnych potrzeb, możliwości i dotychczasowych nawyków żywieniowych, nie zmieni Twojego podejścia do żywienia na stałe. Przejście na dietę wymaga poświęceń, jednak wcale nie musi oznaczać wywracania życia do góry nogami. Powiem więcej- jeśli Twoja dieta tego wymaga, jest ogromna szansa, że nie będziesz w stanie utrzymać jej dłużej niż kilka dni. Dlaczego? Bo rozpoczęcie diety wymaga podjęcia odpowiednich kroków, które nie tylko pozwolą wprowadzić zmiany, ale przede wszystkim je utrwalić. salad-791891_1280

KROK 1: WYZNACZ SWÓJ CEL
Zdaję sobie sprawę, że to zdanie znajduje się na początku wielu tekstów motywacyjnych i może wydawać się już przereklamowane. Jednak niepodważalnym faktem jest to, że dużo łatwiej porwać się na trudniejszy szlak, jeśli wiem czego możemy spodziewać się na jego szczycie. To samo tyczy się sposobu odżywiania, dlatego tak bardzo lubimy diety, które z góry gwarantują nam określony spadek masy ciała. Na początku swojej drogi warto więc zwizualizować sobie swój efekt końcowy i przywoływać go za każdym razem, kiedy będziemy chcieli zrezygnować z wyzwania. Ważne jest to, aby cel miał 3 bardzo ważne cechy: był konkretny, osadzony w czasie i możliwy do zrealizowania. Przykładowo- źle sformułowany brzmi: „Chcę w końcu nosić mniejsze spodnie”, dobrze:  „Do 1 lipca chcę zmieścić się w spodnie w rozmiarze S” o ile oczywiście nie startujemy w marcu z rozmiaru z XXL :)

KROK 2: OKREŚL SWOJE DOTYCHCZASOWE BŁĘDY
Jeśli mamy już cel główny, teraz musimy podzielić go na etapy. Każdy z nas wie, że aby zmieścić się w mniejsze spodnie należy ograniczyć słodycze, jeść regularne posiłki, odstawić słodzone napoje, jeść więcej warzyw, pić więcej wody i tak dalej i tak dalej. Wszystkie te nakazy nie wywołują zwykle żadnej naszej reakcji, ponieważ są zbyt mało konkretne. Aby wiedzieć od czego zacząć dietę, powinniśmy przez co najmniej 5 dni spisywać swój normalny sposób odżywiania, a następnie przeanalizować go pod kątem najczęściej popełnianych błędów. Jeśli widzimy, że notorycznie pojawiają się w nim słodkie przekąski, w pierwszym kroku powinniśmy ustalić ich wyeliminowanie powinno być dla nas priorytetem. Tu cofamy się do punktu pierwszego, dobrze formułujemy i określamy w czasie nasze zamierzenie (np. do końca maja w każdym tygodniu pozwalam sobie tylko na jednego, ulubionego batonika).

KROK 3: PODZIEL PRZEMIANĘ NA ETAPY
Może się okazać, że błędów w naszym dotychczasowym stylu życia będzie więcej. W takim przypadku nie należy w jednym momencie zmieniać wszystkiego, ponieważ zwyczajnie przerośnie to nasze możliwości i zamiast do celu, poprowadzi do całkowitego zniechęcenia. Jedyne i skuteczne zmiany to takie, które wprowadzamy stopniowo. Dzięki temu dajemy sobie szansę, aby je zaakceptować i się do nich przyzwyczaić. Postępując w ten sposób, nawet nie zauważymy kiedy wejdą nam w krew na stałe :)

KROK 4: SZUKAJ KOMPROMISÓW
Dużo łatwiej myśleć nam o eliminacji ulubionych smakołyków, jeśli wiemy że w zamian możemy dostać coś innego. W zależności od celu jaki sobie postawiliśmy, kompromisy będą dotykały różnych aspektów, ale najważniejsze aby w ogóle jakieś były. Najprościej jest to przedstawić na przykładzie słodyczy. Jeśli do tej pory codziennie podjadaliśmy coś słodkiego, starajmy się w miejsce czekolady wprowadzić zamienniki o niższej kaloryczności (np. zdrowe desery), a na samą czekoladę pozwalać sobie tylko raz w tygodniu w kontrolowanych ilościach. Innym przykładem może być aktywność fizyczna, bez której nie jesteśmy w stanie osiągnąć aż tak dobrych efektów. Jeśli nie lubimy zbyt intensywnych wysiłków, na samym początku skupmy się choćby na spacerach czy zamianie samochodu na rower. Ważne jest to, aby w jakikolwiek sposób motywować się do ruszenia z kanapy, które z czasem może wyewoluować do bardziej męczących treningów właśnie dzięki temu, że nie rzuciliśmy się od razu z motyką na księżyc.

KROK 5: ZMIEŃ MYŚLENIE
Nie stawiaj diety ponad wszystkie inne aspekty Twojego życia. Do tej pory jedzenie stanowiło tylko jedną z wielu części Twojej codzienności, więc niech tak pozostanie. Nadmierne skupianie się na tym, że od dziś ograniczamy ilość ulubionych smakołyków sprawia, że jeszcze bardziej mamy na nie ochotę. Przestań myśleć o diecie skupiając się na jej negatywnym aspekcie, czyli np. ciągłych ograniczeniach, rezygnacji z przyjemności czy wręcz czymś w rodzaju kary. Zacznij myśleć o niej jak o szansie na wymarzone ciało, dobre samopoczucie, którego brakuje Ci już od kilku lat i zdrowie, którego nie odbierze Ci nikt. Zmiana diety to jedyna droga do tych korzyści, dlatego warto na nią spojrzeć bardziej przychylnym okiem :) 

One Thought on “Jak zacząć dietę? – 5 kroków, które pomogą ci zacząć i wytrwać.

  1. Przede wszystkim trzeba chciec! :)
    Trzeba miec silna wole i nie chodzic na kompromisy. Bo w zasadzie wiekszosc tego czy osiagniemy sukces lezy w naszej glowie – jak wlasnie mamy silna wole i po 2-3 miesiacach ze znuzenia czy myslenia ze robimy cos bez sensu idzie i nagle wracamy do starych nawykow a to chyba najgorsze co mozna zrobic – efekt 2xjojo murowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation