Okazuje się, że największym problemem odchudzania nie jest sama utrata kilogramów, ale jej utrzymanie po zakończeniu kuracji. Wiele osób z łatwością przechodzi przez okres zmniejszonej ilości kalorii w diecie, ponieważ towarzyszy temu wysoki poziom motywacji związany z osiąganiem widocznych efektów. Ten okres jednak nie trwa wiecznie, a nieprzestrzeganie zasad diety często odbija się w postaci efektu jo-jo. Co zrobić, aby temu zapobiec? Jak utrzymać wagę po odchudzaniu?
jestem-na-pieciu-dietach-na-raz-bo-jedna-sie-nie-najadam-buka-1 PROBLEM TKWI U ŹRÓDŁA
Rozpoczynając decyzję o kuracji odchudzającej zwykle skupiamy się tylko na jej początkach, nie myśląc co będzie dalej. Okazuje się, że największym problemem w utrzymaniu wagi po odchudzaniu nie jest spadek motywacji, czy brak silnej woli. I choć wpływ tych czynników również jest duży, problem często leży nieco wcześniej i jest nim sama dieta. Musimy wiedzieć, ze nie każda dieta oznaczona mianem „odchudzająca” jest skuteczna i pozwoli na utrzymanie długotrwałych efektów. Na byle jakich fundamentach postawimy letniskowy domek parterowy, ale nie zbudujemy już kilkupiętrowego biurowca. Podobnie jest z dietą- na szybkiej i niedbale przeprowadzonej redukcji schudniemy kilka kilo do sukienki na wesele, ale nie zbudujemy na niej mocnej podstawy do stałej zmiany nawyków żywieniowych i utrzymywanie świetnej formy przez długie lata.

TE DIETY OMIJAJ SZEROKIM ŁUKIEM
Skoro znamy już podłoże problemu z utrzymaniem wagi, warto zastanowić się czym charakteryzują się diety, które nie zagwarantują nam długotrwałych efektów i które najlepiej omijać z zachowaniem bezpiecznej odległości :) Diety, które sprzyjają powrotom do stanu przed kuracją najczęściej:
1. Odbiegają o od schematu racjonalnego żywienia-wszelkiego rodzaju kombinacje polegające na jedzeniu tylko i wyłącznie jabłek, marchewek, kisielu, czy zupy z kapusty nie wnoszą żadnych wartości do naszej świadomości żywieniowej. Główną cechą skutecznej diety jest to, abyśmy podczas jej trwania uczyli się rozpoznawania reakcji swojego organizmu, nabywali nowych nawyków żywieniowych, umiejętności kulinarnych, czy zdolności zarządzania swoim czasem. Z diety opierającej się na kilku produktach spożywczych wyniesiemy jedynie chwilowe efekty, złe wspomnienia, zniechęcenie i rozczarowanie.
2. Dostarczają zbyt mało kalorii przebywanie na ujemnym bilansie kalorycznym będzie wpływać na obniżenie masy ciała, ale jednocześnie będzie również burzyć równowagę hormonalną. Długotrwałe przebywanie na dietach o kaloryczności poniżej 1000 skutkuje spadkiem stężenia leptyny (hormonu sytości) oraz wzrostem stężenia greliny (hormonu głodu). Bardzo często to wahania tych dwóch hormonów są przyczyną powstawania efektu jo-jo, ponieważ wraz z końcem rygoru narzuconego przez dietę, nie jesteśmy w stanie zapanować nad reakcjami naszego organizmu. W związku z tym, że okres przebywania na diecie nie wprowadził żadnych pozytywnych zmian do naszego sposobu odżywiania, chętnie wracamy do tego co znane i tym samym znajdujemy się w punkcie wyjścia.

3.Nie są dostosowane do naszych upodobań– modne diety, które są uniwersalne dla każdego wyglądają dobrze tylko na papierze lub monitorze. Ich założenia narzucają nam konkretne zasady nie biorąc pod uwagę naszych preferencji. W ten sposób tworzymy stereotyp diety, która jest monotonna, ciężka w utrzymaniu i kojarzy się z przykrym okresem w naszym życiu. Tymczasem najskuteczniejsza dietą będzie ta, której jesteśmy w stanie przestrzegać. Nie bez powodu do wyboru mamy mnóstwo różnych strategii żywieniowych, z których możemy skorzystać. Oczywiście, aby osiągnąć cel, trzeba porzucić bezpieczną strefę komfortu. Jej opuszczenie nie musi się jednak wiązać z ograniczeniami w każdej dziedzinie życia. Znalezienie odpowiedniej drogi wymaga wielu prób, błędów i poznawania własnego ciała, a tych rzeczy nie zapewni nam szablonowa dieta wydrukowana z internetu.appetite-1239200_1280

PODSUMOWANIE
Problem z utrzymaniem wagi po odchudzaniu bardzo często jest zależny od rodzaju wybranej przez nas diety. Niestety nie każda dieta odchudzająca będzie w stanie zagwarantować nam trwałe efekty, dlatego o utrzymaniu trwałych efektów warto pomyśleć o wiele wcześniej, niż pod koniec kuracji odchudzającej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation