Jedzenie owoców w trakcie odchudzania jest rzeczą bardzo dyskusyjną i szczerze mówiąc słyszałam tyle sprzecznych opinii od dietetyków, że doszłam do wniosku iż każdy z nas musi wypracować własne stanowisko na ten temat. W tym poście postaram się z Wami podzielić moją wiedzą i pomóc w obraniu własnego sposobu na jedzenie owoców w diecie :)
Zacznijmy od tego, że w zależności od tego ile jesteś w stanie poświęcić- takie będą Twoje efekty. Niektórzy pukają się w głowę i mówią, że nie będą sobie żałować tej zdrowej przekąski zwłaszcza w sezonie letnim, inni zaś traktują owoce pod względem dostarczanych cukrów na równi ze słodyczami i jedynym ich walorem jest większa zawartość witamin.

Cukrem prostym występującym w owocach jest fruktoza, która różni się budową od glukozy. Jest też wolniej wchłaniana w naszym organizmie, stąd ma niższy indeks glikemiczny od glukozy. Z drugiej jednak strony fruktoza dostarczana w nadmiarze również zamieniana jest w tłuszcz i odkładana w tkance podskórnej.

Jeżeli ktoś dopiero zaczyna przygodę z odchudzaniem i do tej pory zjadał duże ilości słodyczy, to oczywiście dużo lepiej jest jeśli wszystkie słodkości zamieni na owoce. Efekty będą wówczas bardzo widoczne, nawet gdyby zjadał bardzo duże ilości owoców. Natomiast jeśli ktoś trzyma się od dłuższego czasu zdrowej diety, ćwiczy i je dużo owoców, w pewnym momencie może zauważyć zastój. Być może właśnie wtedy jest dobra okazja, aby nieco ograniczyć podaż węglowodanów prostych pochodzących z owoców i spożywać je np. tylko do śniadania. Ta sama rzecz tyczy się teorii, że owoce można spożywać tylko w pierwszej części dnia. Jest to prawda, ale głównie dla tych osób, które nie myślą tylko i wyłącznie o schudnięciu kilku kilo, ale mają większe ambicje co do swojego wyglądu. Na początku drogi ze zdrowym żywieniem na pewno są inne priorytety takie jak pozbycie się słodkich napojów, fast foodów, czy zbyt dużej ilości tłuszczów z diety, więc sprawa owoców może nieco poczekać :)

Nie warto przechodząc na „dietę” (czyt. zdrowe odżywianie) odmawiać sobie wszystkiego co do tej pory jedliśmy. Wpłynęłoby to bardzo negatywnie na samopoczucie, zwiększyło szansę efektu jo-jo, a co gorsza mogłoby prowadzić do odczuwalnego spowolnienia metabolizmu, który dałby efekt zupełnie odwrotny od zamierzonego. Pamiętajmy, aby zachować umiar. Ani zbyt duża, ani zbyt mała ilość owoców nie wpłynie na nas korzystnie. Każdy organizm jest inny i należy samemu prowadzić obserwacje co pomaga nam schudnąć, a co sprawia że tyjemy :)

Kilka zdjęć z sesji wykonanej przez mojego znajomego- Rafała Woźniaka

_MG_7922 _MG_7944 _MG_8062 _MG_8119

 

Miłego i aktywnego dnia!!! :))
________________________________________________________________

2 Thoughts on “Czy owoce są dietetyczne?

  1. Dominika on 7 września 2016 at 12:15 said:

    Nasuwa się więc pytanie, ile owoców jest optymalnie? Rano banan i po południu jabłko? Czy może jeden owoc na dzień?

    • Magda on 7 września 2016 at 17:55 said:

      To zależy od naszego zapotrzebowania, aktywności fizycznej itp. dlatego ciężko generalizować :) Zgodnie z zaleceniami jednak powinna być co najmniej jedna porcja owoców dziennie (250 g), a w przypadku gdy mamy większą aktywność fizyczną to banan rano i jabłko po południu będą w porządku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation