Dzisiaj drugi wpis z serii hormonalnej na blogu :). Zapraszam najpierw do zapoznania się z pierwszą częścią, która znajduje się TU.

Insulina i glukagon są to hormony wytwarzane przez trzustkę złożoną z wysepek. Za wydzielanie insuliny odpowiada wysepka β, a za wydzielanie glukagonu wysepka α.

wiem co jem insulina glukagon hormony odchudzanie

Insulina- hormon, który ma za zadanie utrzymywanie stałego poziomu cukru we krwi. Jeżeli po spożyciu posiłku obfitego w węglowodany stężenie cukru we krwi jest zbyt wysokie, insulina powoduje przekształcenie go w glikogen i odesłanie do magazynu jakim jest wątroba czy mięśnie szkieletowe (przy długotrwałym nadmiarze cukrów glikogen zamieniany jest w trójglicerydy i odsyłany do tkanki tłuszczowej znajdującej się pod skórą). Jeżeli posiłek jest zbyt obfity w cukry, które dodatkowo od razu przenikają do krwioobiegu, następuje szybki wyrzut insuliny i paradoksalnie równie szybki spadek poziomu cukru we krwi. Taki mechanizm zaobserwujemy spożywając produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Szybki spadek poziomu cukru skutkuje uczuciem senności, zmęczenia i często popycha nas do spożycia kolejnej porcji szybkich węglowodanów w postaci np. czekolady czy puszki coli. Nadmierny poziom insuliny we krwi również jest szkodliwy, ponieważ powoduje insulinooporność . Aby przeciwdziałać nagłym skokom cukru we krwi należy jeść regularnie (aby insulina utrzymywała się w miarę na stałym poziomie) i wybierać produkty o niższym indeksie glikemicznym, gdyż cukier w nich zawarty uwalnia się do krwi stopniowo.

Glukagon- hormon ten działa dokładnie odwrotnie do insuliny, czyli dba aby stężenie cukru we krwi nie było zbyt niskie. Kiedy tak się dzieje, glukagon powoduje uwolnienie glukozy ze zgromadzonego glikogenu, a przy dłuższym niedoborze także z tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że aby organizm zaczął spalać tłuszcz, najpierw musi wykorzystać cały krążący we krwi cukier. Dopiero wtedy sięgnie po zapasy energii zgromadzone w tkance tłuszczowej.

Podsumowując, aby nie rozchwiać naszego mechanizmu hormonalnego należy spożywać posiłki regularnie oraz dbać o to, aby nie dostarczyć jednorazowo zbyt dużej ilości cukrów prostych. Chcąc uniknąć nadmiernego wyrzutu insuliny należy spożywać produkty o indeksie glikemicznym niższym niż 50. Jeżeli chcemy zjeść posiłek o IG wyższym niż 50 warto dorzucić do niego sporą porcję błonnika, który znacząco wydłuża proces uwalniania się cukrów do krwioobiegu i zapobiega gwałtownemu wzrostowi poziomu cukru we krwi.
Dla zainteresowanych: TU ZNAJDUJE SIĘ TABELA IG

ZAPRASZAM SERDECZNIE NA MOJĄ STRONĘ NA  FACEBOOK:) Jeśli chcecie podzielcie się tą stroną ze znajomymi czy rodziną, niech pozytywna energia i motywacja do walki o szczupłą sylwetkę zarazi jak najwięcej osób :)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation